Už žádné bolesti krční páteře. Jak vybrat ideální polštář?

Už žádné bolesti krční páteře. Jak vybrat ideální polštář?

Trápí vás často bolesti hlavy či krční páteře? Na vině může být nekvalitní matrace, ale také polštář. Ten je třeba vybírat s ohledem na tvrdost matrace, vaši spánkovou polohu i případné zdravotní problémy. Jak se vyznat v typech polštářů a jak vybrat ten vhodný přímo pro vás?

K dostání jsou dnes nejrůznější druhy polštářů – klasické s umělou výplní, extra měkké a nadýchané jako z hotelu i anatomicky tvarované polštáře pro zdraví krční páteře i okolních svalů. Dobrý polštář by měl ovšem splňovat určité požadavky, nehledě na to, jaký typ zvolíte.

Ideální polštář

  • přirozeně podpírá hlavu i páteř,
  • vyhovuje vaší spánkové poloze,
  • je flexibilní a zároveň odolný vůči roztočům,
  • zajišťuje komfort při spánku a je zkrátka pohodlný.

Teorii tedy máme za sebou a teď se pojďme podívat, co všechno brát v potaz při výběru dokonalého polštáře. 

Jak nejraději spíte?

Nejprve si uvědomte, v jaké poloze nejčastěji spíte. Některé spánkové polohy vyžadují měkčí polštáře, jiné zase tvrdší. Ať už spíte jakkoliv, vaše hlava i krční páteř by měly být v přirozené poloze.

Spaní na zádech

Spaní na zádech je ze zdravotního hlediska nejdoporučovanější, a pokud mu dáváte přednost i vy, sáhněte po středně vysokém a středně měkkém polštáři. Ideálním kandidátem je anatomicky tvarovaný polštář, který se díky paměťové pěně přizpůsobí zakřivení krční páteře. Naše anatomické polštáře jsou navíc obohacené extraktem z aloe vera, takže vaše pokožka ocení jejich zjemňující a zklidňující účinky. Pozor na to, aby polštář nebyl příliš vysoký, jinak bude docházet k napínání krčních svalů. 

Spaní na boku

Spíte-li nejčastěji na boku, oceníte vyšší a tvrdší polštář. V této poloze je nanejvýš důležité, aby vám hlava nevisela ve vzduchu ani se nijak nezakláněla. Páteř by tedy měla být v rovné poloze, o což se opět nejlépe postará anatomický polštář. Jestliže vám spaní na anatomickém polštáři z nějakého důvodu nevyhovuje, zkuste si vybrat klasický polštář s kuličkovou náplní, kterou si můžete ubrat či přidat dle potřeby.

Spaní na břiše

Spíte nejraději na břiše? Pak potřebujete spíše měkký a nízký polštář, který zabrání nežádoucímu přetěžování páteře. Nejjednodušším řešením je pořídit si polštář s náplní z dutého vlákna a její množství si regulovat dle svých preferencí. Náplň tvoří pružné vlákno ve tvaru malých kuliček, které neztrácejí svůj tvar ani po několika pracích cyklech. Naopak zůstávají krásně měkké a nadýchané, což v poloze na břiše maximálně oceníte. Polštář obdobného typu uvítáte i tehdy, když spánkové polohy často střídáte.

Nabídka polštářů se pochopitelně liší i dle materiálu a typu výplně. Z čeho můžete nejčastěji vybírat?

Polštář podle typu výplně

Péřové polštáře

Klasické péřové polštáře už jsou spíše na ústupu, nicméně pokud se rádi zachumláváte do naducaných péřových duchen, pak pro vás mohou být vhodnou volbou. Jejich výhodou je, že skvěle drží tvar – ráno je stačí jen naklepat a rázem jsou znovu načechrané a pevné. Na druhou stranu peří jako přírodní materiál vytváří ideální prostředí pro množení roztočů, tudíž alergici by měli zvolit raději výplň z umělého vlákna.

Polštáře s výplní z umělého vlákna

Obliba polštářů s náplní tvořenou malými kuličkami z kvalitního mikrovlákna (nejčastěji polyesterového) čím dál více stoupá. Tyto polštáře jsou vhodné pro alergiky, dobře se udržují a ani po vyprání neztrácejí svůj tvar – ba naopak, náplň je poté ještě více vzdušná. Některé typy polštářů – včetně těch našich – jsou navíc opatřené zipem, který umožňuje libovolně regulovat množství náplně. 

Polštáře s paměťovou pěnou

Anatomické polštáře seženete zpravidla se dvěma typy výplní – buď ji tvoří jeden kus pěny (nejčastěji viskoelastické neboli tzv. líné pěny), nebo sestává z menších kusů molitanu či polyesterových kuliček. Líná pěna při kontaktu měkne a perfektně se přizpůsobí linii těla. Poté se zase vrátí do původní podoby. Anatomické polštáře plněné PES kuličkami pak mají obdobné vlastnosti jako klasické polštáře. 

Zohledněte případné zdravotní problémy

Pokud máte problémy s krční páteří nebo jim chcete předejít, poohlédněte se po již zmiňovaném anatomickém polštáři. Anatomické polštáře většinou mívají tvar dvojité vlnovky, čímž výrazně ulevují šíji a napomáhají k ještě většímu uvolnění a zároveň opoře krčních svalů během spánku.

Možná jste se také někde dočetli, že nejzdravější je spánek bez polštáře. Pravdivost tohoto tvrzení je dost subjektivní, nicméně lidé, kteří mají problémy s pohybovým aparátem, by se polštáře zbavovat určitě neměli. 


NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY